شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

با توجه به  نوسانات ارزی، خواهشمند است جهت اطلاع دقیق از موجودی کالاها و همچنین قیمتِ بروز، لطفا قبل از خرید، با کارشناسان فروش، تماس حاصل فرمائید. (۰۹۱۲۴۴۳۸۰۴۴ آقای علی سوری)

بررسی عوارض کامپوزیت دندان

بررسی عوارض کامپوزیت دندان

بسیاری از افراد هستند که دارای دندان‌هایی نا فرم هستند و یا دندان‌های آن‌ها دارای نقص رنگ می‌باشد و یا بین آن‌ها فاصله وجود دارد. برای این دسته از افراد خندیدن کار راحتی نمی‌باشد و این امر سبب شده که اعتماد به نفس کمی داشته باشند.

اما برای این دسته از  افرادی که از ظاهر دندان خود راضی نیستند یک خبر خوب داریم. کامپوزیت یکی از روش‌های پر طرفدار، زیبا، بسیار سریع و راحت که حتی بدون درد نیز  است که برای اصلاح مدل دندان‌ها و پوشاندن عیوب، پر کردن فاصله‌های بین دندان‌ها و همچنین طرح لبخند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزیت این روش این است که آسیب خاصی به دندان‌های اصلی وارد نمی‌شود و از لحاظ هزینه نیز در مقایسه با سایر درمان‌های زیبایی مناسب و مقرون به صرفه‌تر است. همه این عوامل در کنار هم سبب شده است که از محبوبیت بیشتری برخوردار باشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی عوارض کامپوزیت دندان بپردازیم و درباره‌ی کامپوزیت آی پی اس، کامپوزیت توکویاما، کامپوزیت سارمکو و کامپوزیت دیاموند صحبت کنیم، پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

کامپوزیت دندان چیست؟

ممکن است این سوال در ذهن شما عزیزان به وجود آمده باشد که کامپوزیت چیست؟ در واقع کامپوزیت به آن دسته از موادی گفته می‌شود که حالت خمیری دارند و از آن ماده برای پر نمودن دندان و همچنین پوشاندن و اصلاح فرم دندان‌ها استفاده خواهد شد. طبق رنگی مختلفی از این مواد در بازار موجود است و آن را به صورت یک لایه نازک بر روی دندان قرار می‌دهند.

به کامپوزیت دندان همچنین کامپوزیت ونیز هم گفته می‌شود که ماده‌ای خمیر مانند است که رنگ مشابه دندان دارد. در دنیای امروزه، به اندازه زیادی از این ماده برای داشتن دندان‌هایی زیبا و علاوه بر آن از بین بردن عیوبی همچون پوسیدگی، شکستگی، سیاهی و ترک خوردگی و… استفاده به عمل می‌آید.

در واقع این ماده همانند یک لایه پوشش بر روی سطح دندان جای می‌گیرد و باعث تغییر ظاهر دندان‌ها می‌شود. این ماده به طور معمول از ترکیب شدن موادی شیشه‌ای و رزینی تولید می‌شود و آن را به طور مستقیم و یا حتی غیر مستقیم بر روی دندان قرار می‌دهند.

 

کاربرد کامپوزیت دندان

 

کاربرد کامپوزیت دندان

اگر بخواهیم کامپوزیت دندان را با لمینت سرامیکی مقایسه کنیم، باید بگوییم که کامپوزیت از عوارض کمتری برخوردار می‌باشد. البته باید این را هم مد نظر قرار دهید که در طول زمان ممکن است دچار لکه دار شدن، زرد شدن و همچنین شکستگی و لب پریدگی گردد که در واقع می‌توان این موارد را خلاصه‌ای از معایب کامپوزیت دندان دانست.

اما علاوه بر آن، این روش نیاز به هزینه کمتری دارد و در صورتی که پزشک شما تشخیص دهد، می‌تواند کامپوزیت توکویاما گزینه مورد استفاده برای زیبا‌تر شدن دندان شما باشد.

بیشتر بخوانید: مراحل انجام کامپوزیت دندان

 

عوارض کامپوزیت دندان شامل چه مواردی می‌باشد؟

شاید در نگاه اول این طور به نظر برسد که کامپوزیت دندان یک روش بدون عارضه می‌باشد، اما بر خلاف تصور عموم مردم، این روش نیز همانند سایر روش‌های زیبایی دندان، از عوارضی برخورد می‌باشد. در این قسمت از مقاله قصد داریم تا به بررسی مهم‌ترین عوارض کامپوزیت دندان‌ها بپردازیم.

۱. کامپوزیت دندان گاهی ممکن است باعث ایجاد حساسیت در دندان‌ها شود که به دنبال این حساسیت، شاهد ایجاد درد در دندان‌ها نیز خواهیم بود. این درد در شرایطی ممکن است در چند روز اول قطع گردد. البته گاهی این درد ممکن است در آن ناحیه ترمیم شده، تا چندین هفته وجود داشته باشد و فرد اذیت شود.

این درد در ناحیه دندان می‌تواند متفاوت باشد. گاهی این درد در زمان جویدن غذا احساس می‌گردد و یا گاهی با تغییر دما و سرد و گرم شدن آن رخ می‌دهد.

باید توجه داشته باید که بروز هر یک از این نوع درد ها، به دلایل مشخصی رخ می‌دهد و باید به این موضوع دقت کافی داشته باشید. در صورتی که این درد در چند روز اول باشد و فرد بتواند آن را تحمل کند، این امر کاملا طبیعی است و در اکثر افراد ممکن است رخ دهد و جای هیچ نگرانی وجود ندارد. اما در صورتی که درد خیلی شدت یابد و از چند روز بیشتر به طول بینجامد، باید آن را جدی گرفت و به دندان پزشک خود مراجعه کرد.

۲. در شرایطی برای اینکه بتوان کامپوزیت سارمکو را نصب کرد، لازم است مینای دندان تراشیده گردد. در صورتی که مراقبت‌های لازم و ضروری بعد از این تراشیدن مینای دندان رخ ندهد، احتمال پوسیدگی دندان افزایش می‌یابد.

در واقع دانستن این نکته ضروری است که روش کامپوزیت، به دقت و تجربه و مهارت بسیار زیادی نیاز دارد و باید از یک دندانپزشک ماهر برای این کار کمک بگیرید. در صورتی که به دندان پزشک بی‌تجربه مراجعه کنید و یا در ساخت کامپوزیت از مواد تا مناسب و کیفیت پایینی استفاده شود، خواهید دید که نه تنها از نتیجه کار راضی نخواهید بود، بلکه دچار پوسیدگی دندان نیز خواهید شد.

بنابراین حتماً قبل از انجام این روش، در خصوص دندان پزشک خود تحقیقات کافی انجام دهید و نمونه کار‌های وی را ببینید.

 

عوارض کامپویت دندان

 

سایر مضرات و عوارض کامپوزیت دندان

در برخی از افرادی که دندان‌های خود را کامپوزیت می‌کنند، دیده می‌شود که لثه‌ها دچار تورم می‌شوند که در صورت بروز این اتفاق، باید سریعا به پزشک مراجعه شود و این اتفاق مورد بررسی قرار گیرد.

در بازار نمونه‌ها و مواد مختلفی برای کامپوزیت‌ها وجود دارد که جنس، استحکام و رنگ آن‌ها با هم تفاوت‌هایی دارند. در صورتی که دندان پزشک از مواد ما مناسبی استفاده کند، نتیجه نهایی رضایت بخش نخواهد شد و پس از مدتی عیوب کار، بیشتر خود را نشان می‌دهند.

کامپوزیت دندان باید با دقت کافی انجام شود تا امکان نخ دندان کشیدن بین دندان‌های فرد برای او فراهم باشد. در صورتی که کامپوزیت ما مناسب نصب شود و فاصله کافی بین دندان‌ها برای عبور نخ دندان وجود نداشته باشد، بوی بدی در دهان به وجود می‌آید که سبب اذیت شدن فرد و حتی اطرافیان وی خواهد شود.

همچنین نباید فاصله بین کامپوزیت‌ها به قدری زیاد باشد که مواد غذایی به راحتی در بین دندان‌ها جمع شوند.

پولیش کامپوزیت نیز از دیگر مواردی است که باید به آن توجه کافی کرد. در صورتی که کامپوزیت‌ها به درستی پولیش نشوند، خواهیم دید که لبه‌های دندان‌ها رنگ می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: زیبایی دندان، تضمین‌کننده زیبایی چهره شما + مشاوره زیبایی دندان

 

مراقبت‌های ضروری از کامپوزیت

همان طور که تا این قسمت مقاله مطالعه کردید، متوجه شدید که کامپوزیت‌های دندان علاوه بر مزایا، دارای معایبی نیز می‌باشند که ممکن است اگر به خوبی از آن مراقبت نکنیم، شاهد عوارض کامپوزیت دندان شویم. در این قسمت به بررسی مهم‌ترین مراقبت‌ها از کامپوزیت می‌پردازیم.

به یاد داشته باشید که در ۴۸ ساعت اولیه پس از نصب کامپوزیت، از مواد خوراکی رنگی همانند قهوه، پفک، چای و… استفاده نکنید.

بعد از اینکه از مواد رنگی استفاده کردید، بلافاصله بایستی مسواک بزنید و یا یک لیوان آب بنوشید تا رنگ مواد غذایی روی دندان نشیند.برای مسواک زدن و تمیز نگه داشتن کامپوزیت، از مسواک‌های نرم و استاندارد استفاده کنید تا به کامپوزیت‌ها فشار وارد نشود و خراب نشوند.

پس از نصب کامپوزیت، استعمال دخانیات ممنون می‌باشد.به منظور مراقبت بیشتر از کامپوزیت ها، از دهانشویه‌های مناسب که توسط پزشک شما تجویز شده است استفاده کنید.

پس از نصب کامپوزیت شما باید از گاز زدن مواد غذایی که سفت و سخت هستند خودداری کنید، برای مثال موادی همچون آجیل، خیار، هویج و… را گاز نزنید. دلیل این موضوع این است که کامپوزیت‌ها از استحکام خیلی بالایی برخوردار نیستند و ممکن است در اثر گاز زدن مواد سخت، خراب شوند.

همچنین لازم است در فواصل زمانی منظم، به پزشک خود مراجعه نمایید تا کامپوزیت‌های شما توسط پزشک معالج معاینه گردد.

 

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با کامپوزیت‌های دندان آشنا کنیم و به بررسی عوارض کامپوزیت دندان بپردازیم. کامپوزیت در واقع ماده‌ای است که روی سطح دندان را می‌پوشاند و سبب می‌شود که دندان شما ظاهری خوبی به خود بگیرد. اما دارای عوارضی نیز می‌باشد که باید آن‌ها را جدی گرفت و مراقبت‌های لازم را به کار برد.

در صورتی که شما عزیزان در زمینه کامپوزیت آی پی اس، کامپوزیت توکویاما، کامپوزیت سارمکو و کامپوزیت دیاموند نیاز به مشاوره و راهنمایی‌های بیشتری دارید می‌توانید با کارشناسان و متخصصان با تجربه دنسیس ارتباط برقرار نمایید و نسبت به رفع مشکلات خود اقدام کنید.

انصراف از نظر