شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

با توجه به  نوسانات ارزی، خواهشمند است جهت اطلاع دقیق از موجودی کالاها و همچنین قیمتِ بروز، لطفا قبل از خرید، با کارشناسان فروش، تماس حاصل فرمائید. (۰۹۱۲۴۴۳۸۰۴۴ آقای علی سوری)

فایل روتاری و انواع آن

فایل روتاری و انواع آن

فایل روتاری

در طی بیست و پنج سال اخیر درمان کانال­های ریشه دندان­ها پیشرفت چشمگیری داشته­است. تکنیک­های درمانی جدید که با استفاده از تکنولوژی­های روز طراحی شده­اند، بر عملکرد و نتیجه درمان ریشه تأثیر چشمگیری دارند. در این روش­های نوین درمانی دندانپزشکان قادرند با استفاده از تجهیزات خاصی، در زمان کمتر نتیجه بهتری را حاصل کنند. در میان این ابزارها، تجهیزات و مواد مورد استفاده در دندانپزشکی، فایل­های روتاری که در درمان ریشه استفاده می­شوند، پیشتاز هستند. در این مقاله سعی داریم اطلاعاتی در زمینه تاریخچه، کاربرد و انواع فایل روتاری در اختیار شما قرار دهیم.

عملکرد فایل روتاری

علم دندانپزشکی همواره به دنبال راه­های سریع، سالم و مؤثری برای درمان مشکلات دندانی بوده است تا از طریق آن بتواند به دو هدف دست پیدا کند‌؛ دسترسی به ریشه دندان و ضدعفونی کردن آن.

باریک بودن و انحنای کانال­های ریشه دسترسی و معالجه آنها را بسیار دشوار و چالش برانگیز می­کند، حتی برای یک دندانپزشک حرفه­ای و با تجربه نیز، در برخی از موارد این مسئله غیر­ممکن است. اما در سال­های اخیر ابزاری به نام فایل روتاری تولید شده­است که بخش فلزی آن آلیاژی متشکل از نیکل و تیتانیوم است. این ابزار به دلیل دارا بودن انعطاف پذیری، چرخش، استحکام و محفظه داخلی و شکل ویژه­ای که دارد، بسیاری از مشکلات دندانپزشکی را ساده کرده­است.

 

 این سیستم جدید، فایل­های متنوعی دارد که به خاطر وجود آلیاژ نیکل تیتانیوم انعطاف بسیار بیشتری نسبت به ابزارهای قدیمی دارد. در گذشته از استیل برای دسترسی به ریشه استفاده می‌شد، اما با استفاده از این فایل به دلیل ویژگی­های خاصی که دارد، از ایجاد شکاف یا ترک در ریشه دندان حین درمان جلوگیری می­شود. این دسته از ابزارهای درمانی که نسل جدید روتاری نیز محسوب می شوند، روند درمان کانال ریشه که جزئی از فعالیت روزانه دندانپزشکان محسوب می­شود را بسیار ساده­تر کرده­اند. فایل روتاری توانایی چرخش ۳۶۰ درجه در کانال ریشه را دارد و با دارا بودن یک منبع انرژی عملکردهای زیر را برای دندانپزشک امکان‌پذیر می­سازد؛

۱. تمیز­کردن و ضدعفونی­ کردن بافت­های دچار پوسیدگی، هم در قسمت­های عمقی و هم در عاج دندان ۲. تطبیق و ترمیم حفره­های داخل دندان با استفاده از مواد پرکننده ۳.درمان موفقیت­ آمیز کانال های پر انحنا و عمیق یا دارای کیست، همانند کانال­های مستقیم و قابل دسترس اگر قصد خرید کامپوزیت دندان را دارید اینجا را کلیک کنید.

فایل روتاری

به همین دلایل، ساخت این سیستم انقلابی در علم دندانپزشکی ایجاد کرد و همچنان در طول سال­ها با پیشرفت تکنولوژی، آپشن­ها و عملکردهای جدیدی به آن اضافه می­شود. فایل روتاری به معالجه دندان سرعت و بهبود می­بخشد بدون اینکه خطری برای بیمار یا دندان یا ریشه دندان داشته باشد. عملکرد این دستگاه مشابه با ابزارهای قدیمی برای تخلیه کانال ریشه است با این تفاوت که با داشتن فایل­های مختلف که به وسیله یک یا چند میکروموتور فعال می­شوند، با حرکت چرخشی به کانال ریشه نفوذ می­کند و به این ترتیب دیواره­های مجرای ریشه را ضدعفونی و آن را برای پرکردن آماده می­سازد.

این میکروموتورها با اعمال چرخش­های دوگانه (در جهت عقربه­های ساعت و خلاف جهت آن)، عمق نفوذ را تعیین می‌کنند و امکان کنترل دقیق فایل­ها را با آلودگی صوتی کمتری به پزشک می دهند.

مزایای فایل روتاری

مزایای استفاده از فایل روتاری نسبت به روش های قدیمی بسیار زیاد است. برای کار با این سیستم بهتر است از بعضی برتری­های آن نسبت به ابزارهای قدیمی مطلع باشید. این مزایا به طور خلاصه از این قرارند:

 

  • کاهش زمان معالجه
  • تمیز­کردن بهتر کانال ریشه
  • پر­کردن دقیق­تر کانال با کیفیت بهتر
  • آماده­ سازی بیومکانیک مسیرهای ریشه در مدت زمان کمتر
  • آب رسانی بهتر به نقاط غیرقابل دسترسی به دلیل دارا بودن سری مخروطی شکل

 

معرفی انواع سیستم­های فایل روتاری

برای آشنایی بیشتر شما با این تجهیزات دندانپزشکی، به طور مختصر به توضیحاتی در مورد تعدادی از این سیستم­ها می­پردازیم. این تجهیزات که به ترتیب تاریخ تولید به آنها اشاره می شود، در گذشته یا امروزه بسیار پرکاربرد بوده­اند.

سیستم فایل روتاری GT 8GT

این سیستم قدیمی به مرور زمان آپدیت و با تغییرات بسیار به سیستم جدیدی تبدیل شد. این ابزار توسط  Stephen Buchanan طراحی شد و با تکنیک­های نفوذی کانال ریشه را آماده­سازی می­کند. سری این دستگاه U شکل است و با محورهایی که دارد مانع از خرد شدن و شکافته شدن کانال ریشه می­شود. راس نوک فایل وارد شونده به مجرای ریشه در این دستگاه ثابت است. فایل این دستگاه سرعتی معادل با ۱۵۰ تا ۳۵۰ دور در دقیقه دارد.

سیستم K3

این سیستم کلاسیک که شامل سه ورژن به نام­های Quantec2000, Quantec SC و Quantec XI است، نوک ثابت و زاویه­های برش دهنده دارد که در قسمت­های بالاتر ۳۱ درجه و در بخش­های پایین­تر ۴۳ درجه چرخش دارند. سطح محوری این دستگاه از انتشار تکه­های خرد شده جلوگیری کرده و احتمال شکاف یا تغییر شکل ریشه را کاهش می دهد. از مزیت­های این دستگاه می­توان به کاهش ابعاد فایل ها تا ۵ میلی­متر اشاره کرد. سرعت این سیستم ۳۰۰ دور در دقیقه است.

سیستم فایل روتاری Hero micromega با inget

این دستگاه با یک نوآوری همراه بود سری آن کوتاه­تر و موتور دار است بنابراین کاربردهای متنوع­تری نسبت به مدل های قبلی دارد. JM Vulcain و P Calas سازندگان این سیستم نوین بودند که با کوچک کردن میکروموتور دسترسی به بخش­های عمیق­تر ریشه را امکان­پذیر کردند. این سیستم جدید INget نامیده شد. نقطه اتصال فایل­ها به دستگاه در سه نقطه است که استحکام آن را بیشتر کرده است. این فایل­ها یک میله بزرگ در مرکز خود دارند که خطر آسیب به دیواره­ های کانال را تا حد زیادی کاهش می­دهد. سرعت چرخش این دستگاه ۳۶۰ تا ۶۰۰ دور در دقیقه است.

 

سیستم  Protaper

این دستگاه نسبت به نمونه­های قبلی اصلاحات بیشتری در قسمت سری خود دارد. تیغه­ها و لبه­های برش­دهنده در این نمونه کاملا تغییر­شکل یافته و نوک آن مانند نمونه­های قبل ثابت و غیرفعال است. برای این سیستم ۶ فایل طراحی شده‌است و در سال 2006 نیز اصلاحاتی در طراحی آن انجام گرفت. این دستگاه دسترسی به مجراهای بلندتر را آسان کرد و همچنین احتمال آسیب به کانال دندان در این مدل باز هم کاهش یافت. طراحان این ابزار Clifford Ruddle, Pierre Machtou و Joh West هستند. سرعت این ابزار بین ۱۵۰ الی ۳۵۰ دور در دقیقه قابل تنظیم است.

دستگاه Mtwo

این ابزار یکی از جدیدترین طراحی­های سال­های اخیر است. این سیستم از یک روتاری با جنس نیکل تیتانیوم است که با استفاده از اولین فایل می‌تواند به کانال ریشه وارد شود. این سیستم فایل روتاری یکی از جدیدترین دستگاه­هایی است که کار با آن بسیار ساده است. نوک سری این دستگاه ثابت است و با تقسیم سرعت بین بخش­های پایینی عملکرد دستگاه را بهتر کرده­است. طراح این ابزار دکتر Malagnino است و این دستگاه ۱۵۰ تا ۳۵۰ دور در دقیقه سرعت دارد.

سیستم Twisted file

یک سیستم بسیار جدید از فایل روتاری نیکل تیتانیوم است که توسط دکتر Richard Munce طراحی شد. فایل­های مورد استفاده در این دستگاه مثلثی و زاویه­دار هستند و ساختار آن مجهز به عملکرد گرمایشی و سرمایشی است که به انعطاف­پذیری فایل کمک می­کند. این ابزار از نظر تأثیرگذاری، سه الی چهار برابر قوی­تر از عملکرد دیگر دستگاه هاست. سرعت این دستگاه بیش از ۵۰۰ دور در دقیقه است.

فروشگاه دندانپزشکی دنسیس بهترین مرجع برای خرید فایل روتاری و بلیچینگ دندان می باشد.

انصراف از نظر